Kamis, 12 November 2015

Adakah Insomnia Merosakkan Sistem Imun Anda?

Adakah Insomnia Merosakkan Sistem Imun Anda?

Saya baru-baru mendengar seorang doktor selebriti mengatakan tujuh jam tidur semalam ideal dan jika kita mendapat lebih daripada itu kita memendekkan jangka hayat kami. Kemudian, minggu ini saya membaca satu artikel dalam jurnal kesihatan menasihati lapan jam tidur untuk kesihatan yang optimum. Jelas terdapat pandangan yang bercanggah mengenai berapa banyak tidur akan membantu kita sembuh, kekal sihat, dan mungkin melanjutkan kehidupan kita.

Sesetengah orang boleh mendapatkan enam hingga tujuh jam tidur, nampaknya berfungsi dengan baik sepanjang hari, dan meneruskan tanpa keletihan, manakala yang lain berasa letih, kelihatan letih, adalah berkabus yang berfikiran, dan secara amnya marah selepas jumlah yang sama. Ia adalah kumpulan yang kedua yang perlu menyedari sendiri kesejahteraan mereka, kerana merekalah orang-orang yang mula-mula akan turun dengan selesema atau flu, badan mereka tidak dapat pulih sepenuhnya melalui tidur.

Dengan mengetahui dan menghormati irama tidur ideal kita sendiri, kita lebih bersedia untuk kekal sihat dan mengelakkan bukan sahaja jangkitan yang mungkin berlaku di sekeliling, tetapi lebih serius penyakit. Universiti Stanford pakar psikiatri David Spiegel, MD, mengkaji kajian dan menyatakan hubungan antara hormon tidur dikawal selia melatonin dan kortisol, dan kanser. Kortisol membantu mengawal tindak balas sistem imun, manakala melatonin mungkin mempunyai kesan antioksidan pada sel-sel, yang boleh mengelakkan kerosakan yang boleh membawa kepada kanser.

Terdapat beberapa pautan yang lain di antara kurang tidur dan imuniti, jadi apa yang kita lakukan jika kita tahu kita tidak mendapat tidur yang kita perlukan? Ia membantu untuk memulakan dengan beberapa soalan asas mengenai benar anda sendiri "sifat tidur."

Balik ketika anda masih kecil dan mengingatkan diri anda dari kitaran tidur anda sendiri. Pada hujung minggu, anda akan berjaga sehingga lewat malam dan tidur pada waktu yang akan datang? Atau telah anda tidur di hadapan televisyen dengan 09:00 dan bangun awal pagi yang berikut? Ramai di antara kita terpaksa menukar irama tidur kita yang sebenar dalam usaha untuk bersama-sama dalam hidup, dan ia bernilai berkenalan dengannya lagi.

Adakah anda yang terbaik anda di siang hari jika anda tidur dengan 10:00, atau, anda boleh kekal sehingga selepas tengah malam dan berasa hebat pada hari berikutnya?
Jika diberi pilihan, anda akan meningkat dengan matahari atau tidur lewat waktu pagi?
Adakah tenaga anda paling tinggi pada waktu pagi? Atau adakah ia meningkat pada waktu malam?
Bagaimana sensitif adalah untuk menghakimi seluruh corak tidur? Sebagai contoh, adakah anda mendengar kritikan daripada masyarakat yang mengatakan bahawa anda tidak boleh bersedia untuk tidur seawal 9:00, tetapi anda tidak perlu tinggal di tempat tidur sangat lewat pada waktu pagi sama ada?
Adakah anda suka untuk mengambil tidur?
Adakah anda suka untuk menjadi sehingga melakukan perkara-perkara di tengah-tengah malam?
Pada masa di siang hari anda mendapat reda dalam tenaga anda?

Menjadi lebih biasa dengan alam semula jadi tidur peribadi boleh membantu anda menerima cara badan anda sendiri mahu berehat. Dan ia mahu berehat, sangat mendalam, kerana ini adalah apabila ia menyembuhkan sendiri, meremajakan dan pulsa, dan berusaha memperbaiki apa yang perlu membaiki. Saya percaya terbaik, yang paling tidur pembaharuan yang berlaku apabila anda berada di dalam sync dan sedar akan sifat-sifat tidur semula jadi anda, orang-orang yang benar-benar sesuai dengan anda. Mungkin ia adalah mudah untuk lupa apa yang mereka adalah kerana kerja dan sekolah hari berstruktur. Tetapi jika anda telah telah menurunkan imuniti, ia benar-benar dibenarkan untuk menyesuaikan jadual anda untuk menghormati diri sendiri dan rentak anda.

Terdapat banyak cara yang holistik untuk tidur tanpa menggunakan ubat-ubatan dan kaedah tiruan yang lain. Cadangan berikut telah bekerja untuk ramai orang, walaupun pada masa tekanan sengit.

• Pastikan anda mendapatkan magnesium dan kalsium yang mencukupi, dalam keseimbangan yang betul, melalui sumber atau makanan tambahan iaitu makanan berasaskan, bukan sintetik. Ini akan membantu menenangkan sistem saraf anda.
• L-theanine adalah asid amino yang menenangkan fikiran. Kajian telah menunjukkan ia untuk membantu orang tidur yang lebih baik, jika tidak diperlukan lagi.
• Adaptogens seperti ashwaganda membantu mengurangkan tahap kortisol bagi mengurangkan tekanan dan membantu anda tidur. Saya akan mendapatkan ini melalui seorang pengamal berlesen supaya dos yang betul boleh ditentukan untuk anda.
• Menenangkan Forte merupakan ubat homeopati yang boleh membantu menenangkan saraf dan merangsang tidur tanpa rasa berat pil tidur. Ia boleh didapati di mana-mana kedai makanan semula jadi.
• Minum teh chamomile pada waktu petang.
• Berjalan setiap hari, jika hanya untuk 20 minit.
• Elakkan kafein pada siang hari, atau minum teh hijau, tetapi hanya pada waktu pagi.
• Menenangkan minda dan semangat anda pada waktu malam dengan mematikan komputer, telefon dan televisyen sekurang-kurangnya satu jam sebelum tidur.
• Pergi ke katil dan bangun pada masa yang sama setiap hari, walaupun pada hujung minggu.
• Pada akhir hari, menulis anda fikiran, perasaan, kebimbangan, dan kebimbangan untuk mendapatkan mereka keluar dari kepala anda dan ke bawah di atas kertas.
• Kosongkan bilik tidur anda kekusutan, termasuk komputer dan elektronik.
• Keluarkan kertas dan buku-buku tambahan dari sisi katil anda.
• Hentikan menjawab telefon atau mempunyai perbualan animasi pada waktu malam jika ia mengaktifkan fikiran anda terlalu banyak.
• Bertafakur sebelum tidur atau membaca novel untuk berehat dan mengosongkan fikiran anda dari hari.

Jika anda masih tidak tidur lena sepanjang malam selepas anda telah cuba ini, melihat ahli akupunktur, herba, naturopath, homeopati, atau pengamal holistik untuk membantu anda supaya anda boleh kembali ke dalam kira-kira, tidur nyenyak, dan imuniti anda kuat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar