Kamis, 12 November 2015

Cara Paling Berkesan Menggunakan Muzik Sebagai Terapi Kesihatan

Cara Paling Berkesan Menggunakan Muzik Sebagai Terapi Kesihatan

Hari ini, muzik sebagai terapi kesihatan yang digunakan dalam perubatan, psikoterapi dan pemulihan keadaan pedagogi yang berbeza. Majoriti ahli terapi muzik bekerja di klinik, rumah, sekolah dan juga di lain-lain kemudahan yang menawarkan penjagaan pesakit luar dan nasihat, ada juga dalam amalan swasta.

Secara umum, terdapat perbezaan antara terapi muzik aktif (pesakit mengambil bahagian dengan cara atau suara) dan terapi muzik menerima (mendengar secara aktif kepada muzik dan menyerap getaran yang diberi keutamaan).

Intipati terapi muzik aktif adalah komunikasi bukan lisan melalui penambahbaikan muzik bersama, (tidak kukuh, tetapi bermain percuma). Ini boleh dilakukan dengan alat-alat muzik yang berbeza tetapi juga dengan sendiri "Instrumen" badan (tangan, kaki, suara). Terdapat juga wujud secara semula jadi kemungkinan untuk bekerjasama dengan bahasa contohnya dalam pertukaran perbualan atau dengan menulis lirik untuk lagu, bercakap dan menyanyi. Bergantung kepada keadaan, teks boleh misalnya secara bebas diubahsuai sama ada untuk menyanyi atau lisan main peranan.

Hubungan antara ahli terapi dan pesakit adalah amat penting dalam rangka terapi muzik dengan orientasi psikoterapi.

Dalam kaitan muzik, emosi, kognitif dan motor aspek personaliti pesakit dibawa keluar dan kebolehan yang sedia ada boleh diperkukuhkan. (Dalam kumpulan terapi muzik, kami mempunyai aspek sosial juga.) Pada peringkat muzik, sejenis latihan atau tryout berlaku. Dalam persekitaran perlindungan ini, perasaan dan persepsi boleh diterokai dan corak tingkah laku baru boleh dibangunkan supaya, ideal, ini boleh dipindahkan berguna untuk kehidupan seharian. Pilihan tempat instrumen boleh menjadi proksi untuk emosi tertentu dan persepsi, orang atau keadaan. Penguasaan instrumen bagaimanapun tidak prasyarat.

Gerak hati dan spontan memainkan peranan penting dalam terapi muzik. Akhir-akhir ini muzik telah diperkenalkan dalam keadaan kekacauan mental, Muzik sebagai terapi kesihatan dalam keadaan ini, pemulihan memori pesakit hilang boleh dicapai melalui penggunaan muzik dia / dia digunakan untuk apabila dalam keadaan biasa.

Muzik ini boleh menyebabkan reseptor otak untuk bertindak balas dan mengambil beberapa kesedaran atau sub kesedaran yang seterusnya boleh digunakan untuk membantu anda kembali pesakit untuk sebuah negara yang ideal fikiran. Mengandungi amalan pengajaran muzik adalah kelebihan yang besar dan kekal cara terbaik untuk mendapatkan fikiran yang sesat kembali ke akar kesedaran. Ia perlu diamalkan sebanyak mungkin sebagai terapi jawatan dalam kes-kes yang berkaitan mental. Dengan cara ini terapi muzik akan memberi meningkatkan pemulihan dalam rawatan mental. Ini tip kesihatan sejak beberapa tahun lalu terus tidak dapat difahami oleh pengamal perubatan kerana ramai daripada mereka telah membayar sedikit perhatian kepada bahagian yang penting ini.

JENIS PENGGUNAAN MUZIK SEBAGAI TERAPI KESIHATAN

Kebanyakannya bermain lembut, muzik jazz adalah merayu. Ahli sains dan kesihatan penyelidik telah mendapati bahawa dalam kes-kes kemurungan, memainkan muzik lembut atau jazz telah membantu bukan sahaja untuk merehatkan minda tetapi juga telah banyak menyumbang dalam menstabilkan rembesan adrenalin yang memudahkan ketegangan dan barang. Juga irama dan muzik blues adalah ideal. Ini dan ia tidak mempunyai padang yang tinggi atau lagu-lagu dan kekerapan hasilnya merosakkan dan semakin merosot boleh dipindahkan dan disaksikan dalam pesakit.

Ia harus diperhatikan bahawa membina dan pemeriksaan susulan perlu dilaksanakan dalam kes-kes keputusan positif dan pelarasan pesakit kepada pelajaran terapi muzik dan juga yang paling penting pemberhentian prinsip dari segi keputusan yang lemah kerana ini boleh membawa kepada kemurungan seterusnya yang lebih kekacauan emosi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar