Kamis, 12 November 2015

Cara Rawat kuku jari kaki Kulat Di Rumah - Cari Daripada Bagaimana Untuk Dapatkan menghilangkan kuku jari kaki Kulat Naturally!

Cara Rawat kuku jari kaki Kulat Di Rumah - Cari Daripada Bagaimana Untuk Dapatkan menghilangkan kuku jari kaki Kulat Naturally!

Kulat kuku jari kaki adalah jangkitan yang sangat umum dan boleh menjadi sukar untuk dirawat. Dikenali secara perubatan sebagai onychomycosis, kulat kuku sering menyebabkan hujung kuku untuk memisahkan dari seluruh kuku. Sisa putih, hijau, kuning atau hitam boleh berkumpul di bawah plat kuku dan menyebabkan perubahan warna. Jangkitan ini berlaku lebih kerap di kuku kaki, kerana biasanya kuku kaki kita sentiasa terdedah kepada persekitaran yang panas dan lembap seperti kasut berpeluh. Jangkitan kulat kuku jari kaki tidak sama seperti penyakit kaki makan air, yang terutamanya memberi kesan kepada kulit kaki.

Badan biasanya tuan rumah pelbagai mikroorganisma, termasuk bakteria dan kulat. Sesetengah mikroorganisma ini adalah berguna kepada badan. Lain-lain boleh membiak dengan cepat dan menyebabkan jangkitan. Onychomycosis boleh disebabkan oleh pelbagai jenis kulat (organisma mikroskopik yang berkaitan dengan acuan). Organisma hidup di dalam persekitaran yang gelap dan lembap dan apabila mereka membesar, mereka memakan keratin, protein yang membentuk permukaan keras daripada kuku kaki.

Penularan penyakit ini di kalangan individu dan pesakit kencing manis tua ialah 25%. Pada masa lalu penyakit ini sangat jarang berlaku. Hari ini ia adalah lebih meluas disebabkan oleh pendedahan yang meningkat kepada kulat melalui penggunaan kemudahan di gimnasium dan penggunaan kolam air panas, sauna dan kawasan kolam renang awam mandi. Beberapa faktor risiko mengalami keadaan ini termasuk usia tua, jantina, trauma kuku, kaki berpeluh, peredaran miskin, kebersihan yang rendah, dan sistem imun yang lemah. Atlet juga cenderung mempunyai kadar yang lebih tinggi jangkitan kulat berbanding bukan atlet. Kelembapan yang disebabkan oleh kasut digabungkan dengan trauma berulang meningkatkan peluang onychomycosis.

Kulat kuku jari kaki jarang menyembuhkan dengan sendiri. Ia biasanya keadaan kronik yang berlangsung secara beransur-ansur dan menjadi lebih teruk dari masa ke masa. Walaupun kuku terjejas gugur, kuku yang baru akan dijangkiti kulat.

Bagaimana untuk merawat kulat kuku jari kaki:

Gunakan epal cider cuka: cuka epal cider adalah ubat rumah yang berkesan dan murah. Ringkasnya beberapa titik cuka epal cider pada kuku kaki anda atau berjemur di bawah kuku kaki anda dalam takungan dengan cuka untuk sekurang-kurangnya 20 minit. Sudah tentu, anda perlu meneruskan rawatan ini selama beberapa bulan.
Gunakan minyak pokok teh tetapi pastikan ia adalah minyak 100% pokok teh. Sapukan setitik minyak ini di kawasan yang terjejas setiap hari untuk menghapuskan keadaan.
Gunakan Listerine: ini juga boleh menjadi rawatan yang berkesan dan murah. Anda hanya perlu rendam kuku kaki anda dalam semangkuk Listerine, yang mempunyai ciri-ciri antiseptik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar