Kamis, 12 November 2015

10 Punca Keletihan adrenal

10 Punca Keletihan adrenal

Adakah anda bosan atau tertekan? Jika anda tertekan, letih, atau berjalan ke bawah, anda mungkin mengalami keletihan adrenal. Ini berlaku apabila tekanan kehidupan mengganggu berfungsinya kelenjar adrenal. Kebanyakan orang boleh membetulkan keletihan adrenal dengan sama ada perubahan gaya hidup atau makanan tambahan adrenal.

Punca-punca keletihan adrenal adalah berbeza-beza. Salah satu faktor adalah bahawa ramai di antara kita makan makanan yang kurang daripada sempurna (seperti memakan tepung putih, terlalu sedikit serat, dan buah-buahan tidak cukup dan sayur-sayuran). Lain-lain tidak mendapatkan latihan yang cukup, dan yang lain mendapat banyak senaman tetapi tidak mempunyai cukup masa kelonggaran untuk betul pulih daripada senaman fizikal mereka. Menurut kajian baru-baru ini, hampir semua orang akan mengalami keletihan adrenal pada satu ketika dalam hidup mereka.

Faktor gaya hidup yang menyumbang kepada keletihan adrenal termasuk:

1-Tidak mendapat tidur yang cukup (atau berjaga terlalu lewat dan kemudian tidur di dalam)
2-Rasa terlalu sibuk atau bergegas untuk mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti rekreasi yang biasa yang anda benar-benar menikmati
3-Sebagai kesempurnaan tentang beberapa perkara
4-Makan terlalu sedikit serat dan tepung putih terlalu banyak dan gula
5-Tidak makan buah-buahan mentah yang cukup dan sayur-sayuran
6-Menolak diri anda terlalu keras (yang gila kerja, sama ada di rumah, dalam aktiviti kemasyarakatan, atau di tempat kerja a)


7-Masa-tekanan dan kebimbangan (pemberhentian, masalah perkahwinan, masalah kewangan, masalah kesihatan diri sendiri atau seseorang yang anda dekat dengan)
8-minum kafein yang terlalu banyak
Faktor-faktor tekanan 9-Work (masalah dengan rakan sekerja atau bos, keadaan kerja yang memberi tekanan, waktu kerja yang sukar)
10 Keluarga tekanan dan kebimbangan (kanak-kanak yang berjuang, keibubapaan tunggal, menjaga saudara-mara tua)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar