Kamis, 12 November 2015

Satu Rawatan yang cekap bagi Selsema Dengan Amalan kuno dan Air

Satu Rawatan yang cekap bagi Selsema Dengan Amalan kuno dan Air

Menikmati kejatuhan mungkin akan sukar kerana semua selesema sejuk dan kebanyakannya dikaitkan dengan musim ini berwarna-warni. Farmasi dan iklan mengesyorkan melayan biasa untuk selesema, kebanyakannya berada kimia dan memberi hanya satu kepuasan sekejap. Sebagai kejatuhan menentukan arahnya, kita masih pada mencari penawar semula jadi dan cekap dan ada benar-benar adalah satu, berasal ribu tahun dahulu.

Ayurveda adalah satu seni purba hidup memberi nasihat ribu tahun untuk merawat orang moden. Bagaimana ia boleh menjadi begitu? Katakan ia hanya bermaksud bahawa pengetahuan asal alam semesta, badan manusia, dan corak alam begitu universal daripada yang boleh digunakan untuk orang pada bila-bila, mana-mana budaya. Kami cukup banyak sama tidak kira di mana kita hidup.

Dalam yoga terdapat beberapa teknik pembersihan badan, neti menjadi salah satu daripada mereka. Ia menunjukkan bahawa pembersihan hidung (jala ​​neti dalam bahasa Sanskrit) adalah bermanfaat untuk bernafas, melihat, mendengar dan berfikir. Dengan melakukan dua kali sehari dengan periuk air yang sedikit masin boleh mengelakkan banyak penyakit, meningkatkan deria dan kesihatan secara umum. Yogi kuno di India melakukan jala neti sebagai sebahagian daripada pembersihan diri, begitu penting dalam yoga.

Bentuk lendir tercemar udara, habuk, asap dan zarah kecil lain yang terdapat di udara terkumpul dalam lubang hidung dan rongga hidung. Ia tidak menghairankan memandangkan kebanyakan kita menghabiskan hari-hari kami di bandar-bandar sesak dan bermotor dan mudah diperoleh daripada udara segar kelihatan mewah. Persekitaran seperti ini boleh memberi manfaat untuk bakteria yang berbeza yang menyebabkan alahan, radang, jangkitan dan penyakit-penyakit pernafasan, yang paling biasa pada musim gugur - sejuk dan selesema.

Jala neti membersihkan lendir dan mengembalikan keupayaan untuk bernafas dalam. Ia meningkatkan deria bau dan menggalakkan tabiat bernafas melalui hidung, bagaimana alam mempunyai itu. Rongga hidung dikaitkan dengan telinga, mata dan organ-organ lain. Pengamal kuno percaya bahawa dengan merawat hidung seseorang boleh menyembuhkan hampir setiap penyakit organ-organ di atas bahu seseorang. Jala neti didapati bermanfaat untuk merawat sakit kepala, insomnia, kelesuan, lemah, kerengsaan mata, myopia malam, poliosis, telinga yang semakin lemah dan batuk.

Bau diperbaiki dengan jala neti juga meningkatkan deria rasa dan proses penghadaman. Rasanya yang selalu disertai dengan bau, membiarkan kita mengalami semua kegembiraan daripada makanan. Swami Omananda Saraswati, pengamal sepanjang hayat dan penyelidik, menekankan bahawa prosedur ini tidak dicipta semula. Walaupun ada percubaan untuk meningkatkan prosedur neti jala dengan teknik perubatan dan banyak lagi Barat, kebenaran, mengikut Swami, ialah jala neti tidak perlu diperbaiki.

Jika diikuti untuk semua arahan, prosedur jala neti adalah benar-benar mudah dan dengan masa anda akan mendapati ia bermain kanak-kanak. Jika kita boleh percaya video di YouTube (dan terdapat banyak, sesungguhnya) walaupun kanak-kanak sembuh biasa kepada prosedur. Apa yang lebih penting ialah bahawa pembersihan hidung adalah selamat pada semua peringkat umur (jika dilakukan dengan tepat) dan juga memberi manfaat pada semua peringkat umur.

Prosedur semula jadi kini diperjuangkan juga oleh bukan Yogi-dan hari ini, hasil carian untuk jala neti; periuk neti; dan pembersihan hidung di internet memberikan kita 70 000 keputusan, 10 000 kali bilangan hasil 15 tahun lalu.

Untuk menjaga seorang ketua yang jelas (dengan cara itu, yang satu lagi neti silap mata jala tidak - ia mengurangkan haba yang berlebihan daripada otak anda, mempunyai penyejukan dan kesan menenangkan yang berkesan terhadap sakit kepala, tekanan dan ketegangan mental) ia bernilai mengambil masa anda dalam menganalisis semua maklumat yang di luar sana. Kebanyakan pengeluar menyediakan pautan dalam talian untuk manual penggunaan produk untuk anda untuk berkenalan dengan. Seperti yang dikatakan sebelum ini, pelbagai besar pelbagai jenis periuk neti mungkin membawa anda keliru. Cuba untuk mencari laman web yang juga mempunyai video bagaimana untuk melakukan pembersihan hidung. Ia tidak sukar tetapi kali pertama mungkin sukar kerana perasaan dan tindakan tidak disangka. Baca lebih lanjut mengenai jala neti (http://www.healthandyoga.com/html/neti/neti_faqs/neti_faqs.asp).

Pilihan tempat periuk neti agak peribadi dan penting. Percayalah perasaan anda pada satu ini kerana kepuasan emosi juga penting. Periuk neti diperbuat daripada semua jenis bahan-bahan - logam, porselin, plastik, keluli. Bentuk dan muncung juga berbeza serta warna - mereka boleh menjadi lebih seni, lebih perubatan seperti atau alam semula jadi inspirasi, seperti kelopak ditemui di Be kedai Genki ini (Australia). Diperbuat daripada porselin denda dalam bentuk teratai kelopak ia menawarkan sebuah meld tidak berpengalaman dengan alam dan memberi keselesaan terima kasih kepada penutup gabus semulajadi. Pembeli antarabangsa boleh mendapatkan mereka pada talian kedai AdvaitaArt dan juga

Tidak ada komentar:

Posting Komentar