Kamis, 12 November 2015

The Masalah Resdung Wawasan

The Masalah Resdung Wawasan

Adakah anda bimbang resdung yang boleh menyebabkan masalah dengan mata anda? Ia adalah kemungkinan sebenar dan resdung masalah penglihatan diketahui terjadi dan menyebabkan komplikasi buruk seperti buta! Jadi untuk membantu anda memahami dilema ini keluar, di sini adalah maklumat lanjut mengenai masalah penglihatan yang boleh menyebabkan resdung.

The Sinusitis Visi Link

Mata dan sinus yang bersambung melalui hidung. Ingat apabila anda menangis hidung anda juga mendapat tersumbat? Ini kerana air mata sebenarnya mengalir ke hidung anda. Sinus anda melakukan perkara yang sama. Walau bagaimanapun, apabila jangkitan daripada sinus anda mula tersebar di hidung, salur kepada mata anda juga mendapat terjejas. Jika saluran ini tertutup rapat disebabkan oleh jangkitan atau lendir membina, air mata dari mata anda tidak boleh mengalir dengan baik, menyebabkan mata anda untuk mendapatkan berair yang boleh mula untuk mengaburkan penglihatan anda.

Komplikasi Mata

Sudah tentu keadaan di atas adalah kebanyakannya tidak berbahaya. Namun ada komplikasi yang boleh membawa kepada penglihatan dan mata masalah yang lebih serius. Sebahagian daripada sinus sangat dekat dengan mata. Anda boleh menyemak gambar rajah dari Medline atau American Academy of Otolaryngology untuk mendapatkan gambaran yang lebih baik di mana sinus berada. Orang-orang yang paling dekat dengan mata anda adalah frontals, maxillaries, dan ethmoids yang di atas, di bawah, dan di antara mata anda masing-masing.

Jangkitan daripada sinus boleh mula merebak ke tempat lain. Apabila ini berlaku, komplikasi boleh berlaku. Osteomielitis sebagai contoh boleh berlaku dari penyebaran jangkitan. Osteomielitis adalah keradangan atau jangkitan pada tulang. Kerana sinus yang dekat dengan mata, tulang di sekeliling mata boleh terjejas. Hal ini boleh menyebabkan kesakitan dan bengkak yang boleh mula menjejaskan penglihatan.

Komplikasi boleh berlaku. Jika jangkitan merebak dengan mata itu sendiri, anda akan mendapat apa yang dipanggil jangkitan orbit. Ini boleh mula untuk benar-benar menjejaskan penglihatan anda, menyebabkan kehilangan pergerakan mata, sakit, dan juga buta. Beberapa kes kebutaan kekal dilaporkan! Jangan panik walaupun ... keadaan ini amat jarang berlaku. Lawatan tetap ke doktor anda perlu mengelakkan masalah sinus anda untuk keluar dari tangan.

Komplikasi lain

Kadang-kadang jangkitan merebak kepada perkara-perkara yang lebih penting seperti otak anda. Apabila ini berlaku, komplikasi serius boleh berlaku. Cecair dan membran sekeliling otak anda boleh membengkak dalam keadaan yang dikenali sebagai meningitis. Otak itu sendiri boleh dijangkiti, menyebabkan sawan, koma dan juga kematian! Sebelum anda mula berjalan untuk bukit-bukit, tahu bahawa ini adalah lebih jarang supaya anda benar-benar tidak perlu kehilangan terlalu banyak tidur atas mereka.

Solutions

Sekali lagi kebanyakan masalah-masalah dan komplikasi jarang berlaku. Penyelesaian yang biasa kepada masalah anda adalah hanya untuk menyelesaikan masalah-masalah sinus. Kes-kes yang paling teruk sebenarnya hilang dengan masa, walaupun tanpa campur tangan terlalu banyak perubatan. Hanya memastikan anda sihat dan terhidrat dan cuba untuk memohon beberapa teknik pengairan sinus atau penyedutan wap. Walau bagaimanapun, jika anda mula mengalami demam yang tinggi (di atas sesuatu 100.5 F) hubungi doktor anda.

Jika gejala-gejala mula menjadi lebih teruk atau berterusan selepas sebulan atau lebih, jadual cek dengan doktor anda secepat yang mungkin. Jika keadaan sinus berterusan untuk lebih daripada 3 bulan pada satu masa, anda mungkin mempunyai keadaan yang kronik dan anda mungkin memerlukan rawatan khas untuk membuangnya. Selalunya walaupun, mata dan komplikasi lain adalah hasil dari jenis yang akut dan gejala dari jenis yang kronik cenderung untuk menjadi lebih ringan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar