Kamis, 12 November 2015

Apa Kesihatan Holistik?

Apa Kesihatan Holistik?

Secara umum, apabila orang menggunakan kecergasan istilah, mereka merujuk kepada keadaan kesihatan fizikal yang mantap. Kesihatan fizikal, seterusnya, ditakrifkan dari segi kekuatan, ketahanan, dan kebebasan dari penyakit. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, bagaimanapun, konsep kecergasan telah berkembang. Konsep kecergasan holistik telah muncul dari perspektif holistik yang lebih luas ke atas kesihatan dan penyembuhan.

Perspektif holistik terhadap kesihatan dan penyembuhan adalah multidimensi. Ia menganggap bahawa badan, fikiran, dan semangat semua yang berkaitan dengan cara yang sukar untuk berpisah. Oleh itu, kesihatan yang kurang baik bukan hanya masalah kecederaan atau penyakit. Apabila penyembuhan diperlukan, orang yang melanggan pendekatan ini adalah terbuka kepada pelbagai terapi. Mereka boleh memilih gabungan beberapa rawatan perubatan konvensional dan bukan konvensional. Atau, mereka boleh mempertimbangkan untuk campur tangan yang dimiliki oleh tradisi penyembuhan sama sekali berbeza. Keperluan utama adalah pendekatan yang mengambil kira orang keseluruhan. Tetapi, penyembuhan bukan satu-satunya kebimbangan apabila ia datang kepada perspektif holistik terhadap kesihatan. Penyokong pendekatan holistik kepada kesihatan bimbang dengan meningkatkan kesihatan diri dan mencegah penyakit sebelum ia boleh pegang. Kebimbangan ini telah menimbulkan konsep kecergasan holistik.

Kecergasan holistik membayangkan kesihatan yang optimum dalam orang yang secara keseluruhannya. Untuk mendapatkan kesihatan diri masing-masing, atau kesesuaian holistik, orang itu mesti menangani badan, minda dan semangat. Ini mungkin memerlukan gabungan aktiviti termasuk senaman fizikal, tabiat makan yang sihat, pengalaman sosial-emosi positif, dan perhatian kepada keperluan rohani kita. Ia boleh dikatakan bahawa, apabila kita layak dalam erti kata yang menyeluruh, badan, minda dan semangat adalah selaras dengan satu sama lain.

Mencapai kecergasan fizikal tradisional adalah satu bahagian penting dalam perjalanan ke kecergasan holistik. Sebuah badan besar penyelidikan menunjukkan bahawa aktiviti fizikal dan senaman boleh mempunyai pengaruh yang mendalam ke atas kesihatan kita secara keseluruhan. Terdapat banyak korelasi positif antara tahap kami aktiviti dan kesihatan kedua-dua badan dan minda kita. Sebagai contoh, aktiviti fizikal dikaitkan dengan kebarangkalian yang dikurangkan diabetes dan beberapa bentuk kanser. Ia seolah-olah untuk meningkatkan kesihatan kardio pernafasan. Pada masa yang sama, ia seolah-olah untuk mengurangkan risiko kemurungan dan penurunan kognitif.

Walaupun kekuatan dan penyaman latihan adalah penting, aspek-aspek lain makhluk tidak boleh diabaikan dalam usaha untuk kesihatan yang optimum. Penyokong pendekatan kecergasan holistik memahami bahawa kesan positif daripada latihan fizikal boleh dikompromi oleh pemakanan miskin atau penggunaan yang berlebihan alkohol dan dadah. Membangunkan tabiat makan yang sihat mungkin memerlukan kaunseling pemakanan. Mengurangkan pergantungan kepada pelbagai enhancers mood secara amnya memerlukan kaunseling psikologi dan sejenis, perubahan rohani dalaman.

Di samping itu, kesan positif daripada latihan fizikal cenderung untuk menjadi lebih besar, dan lebih baik dikekalkan, apabila persekitaran sosial orang itu menyokong. Persekitaran sosial sokongan boleh bertindak untuk menggalakkan orang ramai untuk meneruskan program latihan fizikal. Persekitaran sosial sokongan boleh membantu orang ramai mencapai matlamat pemakanan sihat. Sebab itulah orang yang mencari kecergasan holistik mungkin perlu menilai persekitaran sosial mereka dan berusaha untuk memperbaikinya. Jika mereka sunyi, mereka mungkin perlu untuk menyertai komuniti dan gereja kumpulan. Kumpulan seperti ini boleh menjadi sumber ganjaran psikik, dan juga rakan kongsi senaman yang berpotensi. Jika rakan-rakan toksik adalah masalah, jumlah masa yang dihabiskan dengan kawan itu mungkin terpaksa dikurangkan. Persekitaran seharian dijumpai di rumah dan di tempat kerja perlu diambil kira juga. Jika ia adalah teruk tertekan, prosedur meditasi mungkin diperlukan untuk menambah kesan positif bersenam.

Dalam erti kata yang holistik, kecergasan tidak boleh dicapai melalui program latihan yang mudah. Sebaliknya, ia dicapai hanya apabila tubuh, minda, dan semangat dioptimumkan dan dibawa ke dalam kira-kira.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar