Kamis, 12 November 2015

Sinusitis Lendir Maklumat untuk pesakit

Sinusitis Lendir Maklumat untuk pesakit

Adakah anda mengalami resdung? Apabila anda melakukan anda benar-benar perlu berurusan dengan masalah resdung lendir anda. Tetapi berapa banyak yang anda benar-benar tahu tentang masalah ini? Berikut adalah maklumat yang anda perlukan.

Sinusitis Lendir Connections

Sinus anda biasanya menghasilkan lendir untuk membantu proses pembersihan semula jadi badan. Mana-mana bahan cemar atau bahan-bahan yang tidak diingini di udara akan terperangkap di dalam mukus dan badan hanya mengalir keluar ke hidung atau tekak anda supaya anda boleh memecat melalui batuk atau menghembus hidung anda.

Apabila serangan sinusitis bagaimanapun, saluran hidung anda untuk sinus, yang sempit, boleh mendapatkan begitu jengkel bahawa ia mula membengkak tutup. Apabila petikan menutup, mukus tidak akan dapat ke longkang. Ini boleh membuat rembesan mukosa menghidupkan bertakung, perdana untuk pertumbuhan bakteria dan komplikasi lain yang membawa kepada masalah selanjutnya.

Rembesan Solutions

Klinik Mayo meletakkan penekanan kepada penjelasan atau pembukaan laluan untuk memudahkan saliran yang lebih baik setiap kali anda perlu untuk merawat masalah sinus. Jika anda tidak dapat bengkak, saluran boleh membuka semula dan badan anda secara semula jadi boleh membersihkan sinus.

Terdapat banyak cara anda boleh membantu badan membersihkan bengkak. Anda boleh cuba menggunakan semburan hidung yang membantu membuka saluran. Anda juga boleh menggunakan kortikosteroid atau dadah semut-radang untuk membantu mengurangkan bengkak yang menutup jalan laluan.

Sebaik sahaja anda membuka laluan, anda juga boleh membantu badan anda mengalirkan rembesan. Anda boleh cuba dekongestan perubatan tetapi sering penjagaan diri sudah berkesan. Anda boleh cuba minum lebih banyak air yang melincirkan dan membantu keluar saliran mukosa. Anda juga boleh cuba mandian panas atau memampatkan panas pada muka anda. Teknik pengairan sinus dengan periuk neti juga boleh membantu. Dalam menggunakan periuk neti, ingat untuk menggunakan masin atau garam air penyelesaian yang sesuai seperti air kosong boleh menyebabkan masalah. Penyedutan wap juga boleh menjadi sangat berguna. Udara yang lembap panas dari wap harus membantu proses.

Bahaya Decongestant

Anda boleh menggunakan banyak ubat-ubatan untuk membantu petikan dan perparitan. Dekongestan sedia ada tetapi anda perlu berhati-hati dalam menggunakannya. Penggunaan yang berpanjangan boleh memburukkan lagi masalah tersebut. Pastikan anda mengikuti doktor atau ubat-ubatan termasuk arah jika anda merancang untuk menggunakan dekongestan.

Panduan ke Akidah

Penyelesaian terbaik kepada masalah-masalah mukosa adalah untuk mendapatkan ke punca keradangan atau jangkitan. Sebab-sebab biasa termasuk alahan, jangkitan bakteria, jangkitan virus, jangkitan kulat, atau keabnormalan hidung.

Tanya doktor anda mengenai ujian dan peperiksaan yang boleh dijalankan untuk membantu anda mencari punca yang sewajarnya. Juga, menggunakan atau overusing rawatan antibiotik adalah bahaya sebenar pada masa kini. Klinik Mayo dan American Academy of Otolaryngology memberi amaran terhadap penyalahgunaan kemungkinan antibiotik. Berbincang dengan doktor anda dan bekerja dengan dia untuk cuba mencari punca.

Jika masalah anda adalah disebabkan oleh alahan, anda boleh cuba mengambil langkah-langkah untuk mengelakkan alergen menyebabkan masalah. Untuk jangkitan kulat, anda mungkin perlu beberapa rawatan anti-kulat. Untuk jangkitan virus, rehat biasanya Katil dan penjagaan diri yang cukup untuk mendapatkan anda melaluinya.

Jika anda mengalami jangkitan bakteria dan doktor anda menetapkan antibiotik, pastikan anda mengambil kursus keseluruhan ubat. Anda mungkin akan terdorong untuk berhenti mengambil mereka sebaik sahaja anda mula berasa lebih baik tetapi anda perlu mengambil kursus sepenuhnya untuk mengelakkan sebarang melantun atau rintangan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar