Kamis, 12 November 2015

Ulser dan Ayurveda

Ulser dan Ayurveda

Penyembuhan dari mana-mana keadaan memerlukan pengetahuan sebab (nidana) dan patologi (samprapti). Punca paling ulser terletak pada campuran Vata dan pita faktor memprovokasi.

Vata jenis ulser berlaku menengah untuk tekanan mengatasi dan kebimbangan. Ini biasanya berlaku di hadapan gaya hidup vata vitiating terdiri daripada perubahan hidup penuh tekanan, kekurangan rutin dan diet yang sejuk, kering dan ringan makanan seperti salad dan roti jagung.

Ulser jenis Vata berlaku menengah untuk kekeringan membran mukus perut dan usus kecil. Ayurvedai menggambarkan ini sebagai vata memasuki dhatu rasa yang srota annavaha itu. A membran kering tidak dapat melindungi tisu asas daripada tahap normal atau rendah yang hadir asid dalam sistem penghadaman. Hasilnya adalah bahawa asid membakar tisu yang terhasil pertama di hyperacidity (istilah miskin kerana tidak ada lebihan asid) dan kemudian dalam ulser.

Keadaan ini sembuh dengan membina semula mana selaput dalaman perut dan dinding usus. Mengikuti diet yang lembap atau berminyak bermanfaat. Makanan yang dimasak dan herba dengan bantuan yg membida rasa sakit berkualiti hidrat dhatu rasa itu. Herba seperti likuoris dan elm yang licin bukan sahaja memberikan kelegaan simptomatik tetapi penyembuhan jangka panjang juga. Rawatan orang seluruh sentiasa diperlukan dan dengan itu, minda perlu dirawat dan gaya hidup yang betul dipulihkan.

Pitta jenis ulser berlaku menengah untuk tekanan intensiti. Ini biasanya berlaku di hadapan gaya hidup pita vitiating terdiri daripada intensiti yang sangat fokus kepada matlamat mencapai dan diet panas, makanan pedas.

Pitta jenis ulser disebabkan oleh rembesan asid yang berlebihan. Ini rembesan mengatasi rembesan mukus pelindung lapisan usus. Hasilnya bermula sebagai pembakaran hyperacidity dan kemudian menyebabkan ulser. Ini adalah keadaan pita memasuki dhatu rasa yang srota Annavaha itu.

Keadaan ini sembuh dengan mengurangkan rembesan asid serta membina semula lapisan mukus. Diet yang penyejukan adalah salah satu yang mengurangkan rembesan asid. Dengan mengelakkan makanan pedas dan mengambil dalam makanan dengan rasa yang manis dan pahit, rembesan asid dikurangkan. Di samping itu, membran mukus harus dibina semula menggunakan lembab, makanan berminyak dengan rasa yang manis. Oleh itu, gabungan herba pahit dan manis yang paling berfaedah. Gabungan dandelion dan likuoris akar adalah kegemaran peribadi saya. Pendarahan jika ada boleh diuruskan dengan herba haemostatic seperti Pishti praval atau raspberry merah. Pishti Praval mempunyai manfaat tambahan untuk menjadi anti-asid. Sebagai hijau dal juga mempunyai ciri-ciri anti-asid dan agak mudah untuk dihadam, diet dal hijau atau kitcheree cepat memperbaiki keadaan.

Orang dengan pita pemusnahan juga perlu digalakkan untuk berehat lebih dan meluluskan aktiviti kurang berdaya saing. Oleh itu manfaat yang diperolehi melalui merawat mereka fikiran dan mengamalkan gaya hidup pita membelai yang sihat.

Banyak kes-kes ulser adalah disebabkan oleh gabungan Vata dan pita faktor. Oleh itu, pendekatan yang digabungkan sering paling bermanfaat. Pendekatan ini menekankan penggunaan ciri-ciri yang sejuk dan lembap seperti yang terdapat dalam rasa manis. Herba seperti akar likuoris dan elm yang licin menenangkan kedua-dua doshas.

Ulser dan hyperacidity yang berkaitan adalah keadaan yang agak mudah bagi Pakar Ayurvedic Klinikal untuk menguruskan. Melalui gaya hidup yang betul dan diet bersama-sama dengan herba yang betul, penderitaan dikurangkan dan sembuh.

Ulser

Tidak ada komentar:

Posting Komentar