Kamis, 12 November 2015

Adakah Anda Perlu Rawatan Cirit-birit?

Adakah Anda Perlu Rawatan Cirit-birit?

Ia sering sukar bagi orang untuk bercakap tentang masalah mereka mungkin mempunyai dengan sistem penghadaman mereka, terutama apabila ia melibatkan keadaan memalukan sosial seperti cirit-birit. Kebanyakan orang terkejut apabila mengetahui cirit-birit yang merupakan salah satu keadaan yang paling biasa perubatan menyentuh mana-mana kumpulan umur, kedua hanya untuk selesema biasa. Kebanyakan orang mengalami cirit-birit hanya buat sementara waktu dan ia berlalu dengan sendiri tanpa apa-apa rawatan yang ketara. Lain-lain akan mencari mereka mengalami cirit-birit secara berterusan, dan orang-orang ini sering perlu mendapatkan rawatan cirit-birit kronik.

Siapa yang memerlukan Rawatan Cirit-birit?

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, terdapat beberapa kes cirit-birit yang lebih sedikit daripada tanda-tanda masalah pencernaan, manakala ada juga kes yang agak serius dan mungkin menjadi tanda-tanda masalah kesihatan yang lebih penting yang memerlukan rawatan cirit-birit kronik. Jika anda telah mengalami cirit-birit berterusan selama lebih daripada dua puluh empat jam, ia mungkin idea yang baik untuk mendapatkan rawatan untuk cirit-birit daripada doktor anda. Mereka boleh melakukan ujian yang perlu untuk menentukan punca-punca keadaan anda. Ia adalah sangat penting bahawa anda tidak menunggu lebih lama untuk rawatan cirit-birit, kerana ia boleh menyebabkan dehidrasi atau kematian jika anda membenarkannya untuk meneruskan terlalu lama.

Gejala yang menunjukkan keperluan untuk Rawatan Cirit-birit

Bila-bila masa anda mengalami aktiviti yang tidak normal dalam usus anda, ia adalah penting untuk memberi perhatian kepada tanda-tanda supaya anda boleh mendapatkan rawatan untuk cirit-birit jika perlu. Kebanyakan orang sudah biasa dengan gejala cirit-birit yang menunjukkan rawatan untuk cirit-birit mungkin perlu, tetapi hanya sebagai peringatan, pastikan untuk menonton untuk:

• cair, najis cecair warna apa-apa. Merah dan najis hitam kedua-dua menandakan masalah perubatan yang serius dan harus menyebabkan untuk mendapatkan rawatan kecemasan segera.
• Sederhana untuk sakit perut sengit. Ini boleh berlaku sebelum dan selepas serangan cirit-birit. Jika kesakitan begitu teruk bahawa anda tidak boleh berjalan atau berdiri, mendapatkan rawatan cirit-birit dengan serta merta.
• Dehidrasi. Ini adalah kesan sampingan yang biasa cirit-birit kerana badan memecat begitu banyak cecair dengan sisa.

Mencari Pelan Rawatan Cirit-birit Anda Sendiri

Jika anda baru mengalami daripada pertarungan biasa cirit-birit, ia agak mudah untuk menjaga masalah dengan rawatan anda sendiri untuk cirit-birit. Pertama, anda akan mahu minum air yang banyak kerana ia mudah untuk benar-benar mengurangkan badan anda daripada cecair dengan hanya satu kes yang sederhana cirit-birit. Jika kanak-kanak adalah penderitaan, pelan rawatan ini adalah lebih penting. Elakkan minum susu kerana ini boleh membuat cirit-birit yang teruk. Satu lagi rawatan biasa adalah untuk mengikuti diet BRAT, yang berdiri untuk pisang, beras, sos epal dan roti bakar.

Menggunakan Probiotik sebagai Pelan Rawatan Cirit-birit

Sesetengah orang tinggal dengan lebih daripada sekadar pertarungan sesekali cirit-birit, dan ini adalah individu yang memerlukan pelan rawatan cirit-birit kronik. Biasanya, cirit-birit yang sering muncul, atau berlangsung selama lebih daripada beberapa hari tetapi tidak disebabkan oleh penyakit adalah hasil daripada ketidakseimbangan bakteria tidak baik dalam sistem penghadaman. Probiotik boleh membantu mengembalikan fungsi normal dan menambah bakteria baik dalam sistem pencernaan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar