Kamis, 12 November 2015

Perubatan Herba diterokai

Perubatan Herba diterokai

Bukti 'herba' atau penggunaan herba sebagai ubat adalah jelas seawal 5,000 tahun dahulu. Kedua-dua Sumeria dan orang Mesir kuno yang diketahui telah menggunakan bahan-bahan berasaskan tumbuhan untuk merawat penyakit dan penggunaan herba dan penanaman adalah lebih yang disebut dalam Perjanjian Lama. Hippocrates menulis mengenai penggunaan ubat-ubatan herba dalam budaya Yunani dan Rom purba, dan di zaman pertengahan banyak dari mereka yang akhirnya dijenamakan sebagai 'ahli-ahli sihir' sebelum ini dikenali hanya sebagai 'wanita bijak' berpengetahuan dalam herba tradisi.

Hari ini ia berfikir bahawa sehingga 80% daripada negara-negara di luar negara perindustrian bergantung kepada herba untuk mengekalkan kesihatan dan merawat penyakit, jadi mengapa ia herba yang masih dilihat sebagai terapi alternatif oleh masyarakat barat moden, dan bukannya memeluk sebagai Borang dipercayai pencegahan dan penawar?

Ramai di antara kita suka idea merawat atau mencegah penyakit dengan apa sifat perlu menyediakan, tetapi banyak mengenai perubatan herba tidak memahami bahawa ia sememangnya boleh tidak bijak untuk mengisytiharkan amalan ini seratus peratus selamat. Walaupun terdapat bukti yang menunjukkan bahawa derivatif herba boleh digunakan sebagai ubat-ubatan yang amat berkesan, menggunakan mereka dengan cekap bukan satu proses yang mudah dan mengambil masa yang banyak ilmu. Penggunaan yang tidak sesuai boleh menyebabkan reaksi mengancam nyawa dan atas sebab ini antara lain sesetengah saintis percaya bahawa lebih banyak kajian diperlukan.

Walaupun banyak ubat-ubatan moden ini diperoleh daripada ekstrak herba. Perbezaan antara ubat-ubatan farmaseutikal diperolehi daripada tumbuhan dan pendekatan herba adalah bahawa dalam ubatan herba pengamal cenderung untuk menggunakan lebih banyak kilang, kerana mereka percaya bahawa sifat-sifat yang terdapat dalam berinteraksi tumbuhan keseluruhan untuk meningkatkan kesan terapeutik (sinergi herba). Pendekatan farmaseutikal cenderung untuk mengasingkan bahan-bahan aktif tertentu sebagai cara ini mereka boleh lebih mudah diukur berhubung dengan dos, dan keselamatan yang berkaitan bahan. (Walaupun ia mungkin bernilai mencatatkan bahawa bahan-bahan tunggal juga boleh dipatenkan.)

Walaupun banyak ekstrak herba kelihatan mengandungi ciri-ciri yang menarik dan bermanfaat adalah penting untuk menyedari bahawa tumbuh-tumbuhan juga boleh membahayakan dan juga mereka di taman anda mungkin mengandungi bahan-bahan yang boleh menjadi toksik kepada manusia. Seni menggunakan herba dan ekstrak herba untuk merawat dan mencegah penyakit adalah mengetahui mana bahan, dan pada jumlah, adalah selamat dan afektif. Banyak ubat-ubatan mempunyai potensi untuk menjadi racun jika diambil secara tidak betul dan malangnya ia kelihatan bahawa dalam beberapa kes herba adalah tidak berbeza.

Apa perasaan anda mengenai penggunaan herba sebagai ubat yang tidak pernah cuba untuk makan atau manjakan diri anda dengan apa-apa herba atau tumbuhan melainkan anda mempunyai pengesahan bahawa ia adalah benar-benar selamat daripada profesional. Buat masa ini ia mungkin yang terbaik untuk berpegang kepada rosemary segar sedikit pada kentang panggang atau sekumpulan lavender dalam kaus kaki anda menarik!

Kami berharap anda mendapati artikel ini menarik. Sila ambil perhatian bahawa kami neutral pada pandangan kami pada terapi alternatif dan pelengkap dan kami berkongsi penemuan kami daripada faedah daripada apa-apa sifat nasihat. Dengan ini dalam fikiran, jangan menggantikan ubat-ubatan konvensional dengan mana-mana terapi alternatif atau pelengkap dan sentiasa merujuk kepada doktor anda sebelum mencuba mereka.

Ia tidak boleh dianggap bahawa terapi alternatif atau pelengkap adalah selamat atau bebas daripada kesan sampingan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar